Let’s travel together.

اهداف ۹گانه

طی نامه‌ای سطح‌بندی اهداف ۹گانه آموزش عمومی قرآن، مصوبه پنجاه‌وپنجمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن، از سوی محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس این کمیسیون، ابلاغ شد.

سالار عرفانی‌نسب، مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ابلاغ سطح‌بندی اهداف ۹گانه آموزش عمومی قرآن از سوی وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: این موضوع مصوبه پنجاه‌وپنجمین جلسه(۲۸ مرداد ۹۹) کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم بود و طی نامه‌ای از سوی رئیس این کمیسیون به رؤسای کارگروه‌های کمیسیون، معاونان و شورای عالی آموزش و پرورش و سایر اعضای این کمیسیون ابلاغ شد.

وی با ذکر اهمیت و ضرورت آموزش عمومی قرآن و تبیین اهداف آن، افزود: در سنوات گذشته، به پیشنهاد کمیسیون، اهداف این امر در جلسات نوزدهم و بیستم (مورخ هفتم اردیبهشت‌ و سوم آبان‌ ۱۳۹۲) شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب و ابلاغ شد. لذا متعاقب این مصوبه و همچنین تصویب و ابلاغ سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در پنجم اسفند ۹۶ و در اجرای اقدام اول از راهبرد سوم سند، با عنوان «سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن و طراحی، تصویب و پیاده‌سازی نظام یکپارچه تبیین سطوح و مدارک آموزش عمومی قرآن برای نظام رسمی و غیررسمی در کمیسیون«، سطح‌بندی و تفصیل اهداف ۹گانه آموزش عمومی با محوریت کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در دستور کار قرار گرفت.

عرفانی‌نسب اضافه کرد: پس از کارشناسی و تحلیل محتوا و بررسی مصادیق عینی اهداف، هر هدف در چهار سطح به اهداف جزئی، تفصیل داده شد که در نهایت، این سطح‌بندی در جلسه پنجاه‌وچهارم و پنجاه‌وپنجم مورخ ۲۶ خرداد و ۲۸ مرداد کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور بررسی و تصویب شد.

مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن با تأکید بر اینکه جامعه مخاطب اهداف سطح‌بندی‌شده همه مردم از جمله دانش‌آموزان هستند، تصریح کرد: بنابراین تمام سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مؤسسات مردمی و وزارت آموزش و پرورش در موضوع آموزش عمومی قرآن تحقق این اهداف را باید مد نظر داشته باشند. حفظ قرآن در تمامی سطوح با درک معنا همراه است، لذا با توجه به شرایط سنی و تحصیلی مخاطبان در سطوح چهارگانه، اهداف تفصیلی، ارائه معنای آیات با دانستن معنای واژه‌ها و توانایی فهم جملات پیش خواهد رفت.

وی به اهداف ۹گانه آموزش عمومی قرآن اشاره کرد و افزود: تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت، توانایی خواندن قرآن، درک معنای آیات، توانایی و التزام به تدبر در آیات، حفظ قرآن، انس با قرآن، آشنایی با علوم و معارف قرآن، توانایی استفاده از قرآن و تبعیت از قرآن از جمله این اهداف است.

مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن اظهار کرد: در سطح نخست به مواردی چون آشنایی با معنای اجمالی سوره حمد و ناس تا ضحی، معنای ساده آیات، تقویت انگیزه و علاقه به خواندن و شنیدن درباره قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، احترام و نیکی به خویشان و دوستان اشاره شده است. همچنین، شناخت پیامبر اکرم(ص) به عنوان آخرین پیامبر الهی، توانایی خواندن شمرده آیات، آشنایی با مفهوم و آثار تدبر در آیات، آشنایی با معنای اجمالی سوره لیل تا نبأ، مطالعه و جستجوی مطالب قرآنی و … از مهمترین موارد سطح دوم است.

عرفانی‌نسب ادامه داد: در سطح سوم نیز به مواردی چون آشنایی با جایگاه معصومین(ع)، آشنایی با قواعد فصاحت و زیباخوانی قرآن، درک ارتباط مفاهیم آیات با زندگی، حفظ آیات و قطعات منتخب، آشنایی با تفسیر قرآن و داستان‌ها و مثل‌های قرآنی، اثرپذیری از آموزه‌های قرآنی و … توجه شده است و در سطح چهارم نیز باور به حقانیت و جاودانگی قرآن، مشارکت آگاهانه در مباحث و فعالیت‌های قرآنی، استماع و قرائت روزانه قرآن، حفظ قطعات آیات و سوره‌های منتخب، آشنایی با برخی از معارف اسلامی و ضروری و تلاش برای تطبیق ابعاد مختلف زندگی با آموزه‌های قرآنی تأکید شده است.

وی بیان کرد: امید است دستگاه‌های عضو و سایر متولیان امر آموزش قرآن، تدابیر لازم را برای اجرای این اهداف در نظر داشته باشند. وزارت آموزش و پرورش در طراحی و اجرای تمامی دروس، این اهداف را پیگیری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تأمین نیروی انسانی لازم برای تحقق این اهداف تلاش کند و صدا و سیما نیز برای فرهنگ‌سازی مؤثر همت گمارد. همچنین کمیسیون موظف است که برای طراحی، استقرار سازوکارهای لازم برای هماهنگی و نظارت بر تحقق اهداف ۹گانه در برنامه‌های آموزش عمومی قرآن دستگاه‌ها و نهادها، اقدامات لازم را انجام دهد.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.